[BLOG] Hoe gebrek aan commitment je team ondermijnt

Besluiten blijven uit, of je teamleden zeggen ‘ja’, maar doen ‘nee’.

 

Ken jij dat? Je zit in een teamvergadering, en iedereen is het eens met het voorgestelde besluit, er wordt een klap op gegeven.

En vervolgens voert een deel van je teamleden het niet uit, doen ze het gewoon niet?!?

In potentie is het fantastisch om in een team te werken. In de praktijk gaat het alleen vaak anders, en levert werken in een team vooral veel frustraties op.

Dit artikel maakt deel uit van een serie over de 5 belangrijkste frustraties van het werken in teams.

Frustraties die nauw met elkaar samenhangen. En hoe je die kunt aanpakken.

Deze keer:

Gebrek aan commitment

Angst voor het conflict zorgt ervoor dat je teamleden zich niet echt uitspreken tijdens teambijeenkomsten.

Jullie gaan voor de consensus, het bewaren van de lieve vrede.

Waardoor niet alle argumenten op tafel komen, niet wordt besproken wat eigenlijk nodig is.

Afwijkende geluiden niet worden gehoord. De advocaat van de duivel er niet bij mag zijn.

En dus brengt niet iedereen zijn visie, zijn argumenten in. De reden waarom iemand het anders ziet. Wat zorgt voor slechte besluiten.

En voelt niet iedereen zich betrokken bij het uiteindelijk besluit. Waardoor het ontbreekt aan echt commitment om het besluit ook uit te voeren...

Dit kan ook anders!

Wat als wel iedereen zijn zegje doet. Uitgenodigd wordt zijn mening te geven. Afwijkende meningen juist worden gewaardeerd, en jullie echt naar elkaar luisteren. Argumenten tegen elkaar afwegen.

Openlijk spreken over het anders zien van de situatie. Wat zou dat mooi zijn!

Maar let op!

Dan nog hoeft het uiteindelijke besluit niet iedereen tevreden te stellen. Maar weet iedereen zich wel gehoord, en kan zich makkelijker committeren aan de uitvoering.

Waardoor je als team een stap verder komt.

Dus als teamleden zich durven uit te spreken, dan worden vergaderingen levendiger. Worden de genomen besluiten beter.

En neemt ook nog een keer het commitment toe in je team. Waardoor besluiten veel beter worden uitgevoerd.

Teams met gebrek aan commitment:

  • Creëren onduidelijkheid over richting en prioriteiten;
  • Hebben gebrekkig vertrouwen in eigen kunnen;
  • Zijn angstig om fouten te maken;
  • Komen keer en keer op beslissingen en discussies terug.

Teams die zich wel committeren:

  • Creëren duidelijkheid over richting en prioriteiten;
  • Ontwikkelen het vermogen te leren van fouten;
  • Voelen zich betrokken op de gezamenlijke teamdoelen;
  • Zijn in staat zonder angst of twijfel van richting te veranderen.

Commitment vergroten via een praktische oefening:

Als leidinggevende kan je ontzettend veel betekenen voor je team om de kwaliteit en het commitment voor jullie besluiten te verhogen.

 

De meest eenvoudige oefening is de volgende:

Neem aan het eind van iedere teamvergadering even de tijd om de belangrijkste beslissingen nog een keer door te lopen.

En te checken of iedereen hetzelfde beeld erbij heeft.

 

Hoe doe je dit praktisch?

Eén van je teamleden zet op een flap-over kort de belangrijkste besluiten. En vraagt per punt:

  • wie het oppakt,
  • wat de deadline is, en
  • met wie erover moet worden gecommuniceerd.

Wat je hierbij vaak ziet is dat duidelijk wordt dat niet iedereen hetzelfde beeld heeft bij de besluiten. En er dus nog een en ander kan worden verhelderd.

 

Jouw rol:

Als leidinggevende heb je vooral oog voor de teamleden die stil zijn en zich niet uitspreken.

En vraag juist hen om hun mening. En spreek expliciet je waardering uit als ze dit doen.

 

Hoe lang duurt zoiets?

Deze exercitie kost in het begin best wat tijd.

En al snel zul je zien dat het korter kan, omdat de voorafgaande discussies beter worden. Dat teamleden zich eerder uitspreken, omdat ze zien dat dit ok is, zelfs wordt gewaardeerd!

 

Wat het oplevert

Door deze aanpak leert het team hoe belangrijk het is dat je tijdig je mening geeft. Hoe belangrijk het is dat je je uitspreekt

En dat je actief de discussie aangaat. Dat juist dát bijdraagt aan een veel beter besluit. En ook nog eens bijdraagt aan een open en constructieve sfeer in het team.

 

De 4 andere teamfrustraties en waar je ze kunt vinden:

Pak je alle uitdagingen aan, dan wordt jouw team:

  • een stuk effectiever;
  • prettiger om in te werken; en
  • behaal je meer, en ook veel beter resultaat.

Dan profiteer je echt van de potentie die ook nu al in jouw team zit!

PS Is dit artikel de moeite waard voor leidinggevenden in jouw netwerk? Deel het via de social media knoppen!

 
Close

50% Compleet

Ja, stuur mij GRATIS de nieuwste Tips & Tricks voor mijn team!

(Geen zorgen, je contactinfo bewaren we veilig en delen we nooit.)