[BLOG] 5 Redenen waarom elkaar aanspreken je team sterker maakt!

Wat hij zegt is niet juist, dat weet je, maar ja, spreek je hem er ook op aan?

 

Elkaar aanspreken! Deze keer geen teamfrustratie, maar een teamuitdaging. Dus de positieve insteek.

En in dit geval de uitdaging aan ieder teamlid om anderen in je team aan te spreken op hun gedrag, op wat ze zeggen en doen, of juist niet doen.

Op datgene waaraan jullie je gezamenlijk verbonden hebben. Om daarmee als team daadwerkelijk het resultaat te halen wat jullie samen willen halen.

En dat aanspreken van elkaar daarop... Ja, dat is best wel spannend...

In potentie is het fantastisch om in een team te werken. In de praktijk gaat het alleen vaak anders, en levert werken in een team vooral veel frustraties op.

Dit artikel maakt deel uit van een serie over de 5 belangrijkste frustraties van het werken in teams. Frustraties die nauw met elkaar samenhangen. En hoe je die kunt aanpakken.

Deze keer een teamfrustratie verwoord als uitdaging:

Neem je verantwoordelijkheid, en spreek de ander aan!

Wat zie je vaak gebeuren in teams? Mensen gaan om de hete brij heen draaien. Zien dat een van je teamleden niet doet wat jullie hebben afgesproken. Gedrag vertoont dat het team of anderen schaadt, de gemaakte afspraken in de wind slaat.

Maar ja, aanspreken van de ander is wel confronterend, dus maar niet doen, toch?

Want hoe reageert zij? Persoonlijk hebben jullie een goeie band, en die wil je niet op het spel zetten. En wie ben jij dan wel om haar aan te spreken?

Logisch als je deze gedachten herkent, maar niet handig als je ook zo handelt!

Leden van succesvolle teams spreken elkaar juist wel aan en houden elkaar wel verantwoordelijk voor gedrag en gemaakte afspraken.

En juist dáárdoor worden de relaties beter, verstevigt de band zich.

Want door je collega aan te spreken, laat je ook zien dat je haar respecteert. Dat je haar voor vol aanziet en het beste van haar verwacht. En het haar dus ook laat weten als ze die verwachting niet waarmaakt. Eerlijk en respectvol.

Bijkomend voordeel is dat jullie als team hierdoor op koers blijven. Vordering maken, en uiteindelijk de afgesproken doelen, ook daadwerkelijk bereiken! Doelen, waar jullie je samen aan hebben verbonden...

Spreken je teamleden en jij elkaar niet aan, dan:

  1. Moedigen jullie middelmatigheid aan;
  2. Missen jullie deadlines, gemaakte afspraken en belangrijke doelen;
  3. Belasten ze jou als teamleider of manager onnodig met de druk om de enige bron van discipline te zijn.

Spreken jullie elkaar wel aan, dan:

  1. Zorgen jullie dat 'onderpresteerders' de druk voelen om te verbeteren;
  2. Is er meer ruimte voor persoonlijke ontwikkeling;
  3. Brengen jullie snel potentiële problemen aan het licht door elkaars aanpak kritisch te durven bekijken;
  4. Voelt iedereen zich gerespecteerd doordat ze geacht worden aan dezelfde hoge standaard te voldoen;
  5. En zijn excessieve controlemaatregelen en -systemen eigenlijk niet meer nodig.
 

Elkaar verantwoordelijk houden. Wat helpt hierbij?

Als Teammanager is een van je grootste uitdagingen, hoe je ervoor zorgt dat jouw teamleden elkaar gaan aanspreken.

Elkaar verantwoordelijk stellen voor gedrag dat contraproductief is. Voor gedrag dat niet werkt, dat doelen ondergraaft en afspraken ondermijnt.

En hoe je voorkomt dat jij de enige bron van discipline bent in het team.

OEFENING

Wat helpt is in ieder geval te zorgen voor helder omschreven doelen. Duidelijkheid over wat van een ieder wordt verwacht en binnen welke termijn.

En daarnaast dat er met regelmaat tijd en ruimte is voor een gesprek over wat jullie van elkaars gedrag en prestaties vinden.

En tijdens die sessies, bijvoorbeeld bij vergaderingen of overdrachten, als leidinggevende vaker op je tong bijten, stiltes laten vallen, en vooral anderen uitnodigen aan te geven wat ze vinden van elkaars gedrag.
 
Wat ze juist zo waarderen, maar ook wat ze graag anders zouden zien. En dat persoonlijk maken, dus namen laten noemen, en wegblijven van algemene uitspraken. Doorvragen wanneer dit wel gebeurt.
 
Zodat iedereen het stokje oppakt en zich echt uitspreekt, naar elkaar. En niet alleen jij als teamleider. Daarvan krijg je een sterker team.
 
Laat na afloop iedere deelnemer nog een keer de afspraken benoemen die onder zijn of haar verantwoordelijkheid vallen.
 
Op deze wijze kun je toetsen of iedereen de afspraken goed begrepen heeft en is er ruimte voor verheldering.

De 4 andere teamfrustraties en waar je ze kunt vinden:

Pak je alle uitdagingen aan, dan wordt jouw team:

  • een stuk effectiever;
  • prettiger om in te werken; en
  • behalen jullie meer, en ook veel beter resultaat.

Dan profiteer je echt van de potentie die ook nu al in jouw team zit!

PS Is dit artikel de moeite waard voor managers of teamleiders in jouw netwerk? Leuk als je het deelt via de social media knoppen!

 
Close

50% Compleet

Ja, stuur mij GRATIS de nieuwste Tips & Tricks voor mijn team!

(Geen zorgen, je contactinfo bewaren we veilig en delen we nooit.)